שאלות נפוצות
כאשר מחפשים משהו בגוגל, עולה רשימה של תוצאות אשר בראשה ישנן תוצאות מסומנות כמודעות, וגם מצד המסך ישנן תוצאות של מודעות. כל התוצאות שהן מודעות, הן תוצאות הקידום הממומן.
על מנת להופיע בקידום הממומן צריך להקים קמפיין גוגל אדוורדס. בקמפיין שכזה בוחרים מילות מפתח בהן רוצים להופיע במודעות, בונים מודעות מתאימות, ומשלמים לגוגל על מנת להופיע. כל פעם שמישהו מקליק על המודעה של המפרסם, הוא משלם לגוגל על הקליק.
בצורה כזו ניתן להופיע במיקומים עליונים ללקוחות פוטנציאליים בכל זמן שרוצים.
ברמת המקרו קידום ממומן מתאים כמעט לכל עסק, כיוון שהוא מאפשר לכל עסק בעל אתר לפרסם את עצמו בגוגל בעמוד הראשון וכך להכניס לקוחות פוטנציאליים אליו לאתר.
עם זאת, ישנם פרמטרים המשפיעים על יעילות הקידום. פרמטרים אלו כוללים בין השאר את איכות האתר של העסק (ככל שתוכן האתר רלוונטי יותר, ציוני האיכות בקמפיין הגוגל אדוורדס יהיו טובים יותר), את קהל הלקוחות של העסק, תקציבים ועוד.
מומלץ תמיד לפנות למומחה בנושא על מנת שיוכל לייעץ האם קידום ממומן מתאים לעסק או לא.
התשובה הפשוטה היא שכן, טכנית כל אדם יכול לבנות ולנהל לעצמו קמפיין גוגל אדוורדס.
עם זאת, על מנת לבנות קמפיין של גוגל אדוורדס נדרשת מומחיות רבה בתחום, והבנה עמוקה שלו. לא רק על מנת לתפעל את מערכת האדוורדס (שאותה צריך ללמוד שכן היא נרחבת ומסועפת) אלא גם על מנת לדעת כיצד לייצר קבוצות מודעות נכונות, תקציבים נכונים, מילות מפתח מתאימות וכו’. לדוגמא- כל מילת מפתח ניתן להציב בקמפיין עם התאמה מדויקת, או התאמה רחבה. מנהלי קמפיינים יודעים איזו התאמה נכונה לאיזו מילת מפתח, וכן יודעים כיצד ליצור קבוצות מודעות רלוונטיות שמעלות ציוני איכות ומורידות עלויות.
על מנת לבנות קמפיין מוצלח באמת, שממזער עלויות ומעלה יחסי המרה, מומלץ להיות מומחים בתחום. לעיתים פונים אלינו לקוחות שאינם מרוצים מהקפיין הנוכחי שלהם על מנת שנייעל אותו. לנו כמומחים בתחום מזה שנים יש ניסיון וכלים לעשות זאת.
הנ”ל תקף גם לניהול קמפיין. כל אדם עשוי לנהל קמפיין באופן טכני, אך אם אין לו את המומחיות הדרושה, הוא עלול לנהל את הקמפיין באופן שיגביר את העלויות, ויוריד את האפקטיביות של הקמפיין.
מבלי להיכנס לעניין באופן מפורט (יש הסבר על כך בדף נפרד באתר) נסביר כי תוכניות שכאלה מטרתן לצמצם את החשיפה של הלקוח על מנת להרוויח על גביו כמה שיותר ,
למשוך את הלקוח באשליה שהוא מקבל חשיפה אינסופית, כשלמעשה מצמצמים לו את החשיפה למינימום אפשרי ע”י ביטויים בהתאמה מדוייקת.
כאמור, בקמפיין אדוורדס ניתן להגדיר ביטויי מפתח בהתאמה רחבה או מדויקת. למשל, אם לדוגמא הביטוי “מסיבת בת מצווה” מוגדר בהתאמה מדויקת, ברגע שנכתוב “מסיבת בת מצוה”- המודעה לא תופיע לנו כיוון שיש הבדל של אות אחת בין שני הביטויים. באופן כזה מגדירים ספקי שירות “קליקים ללא הגבלה” את ביטויי המפתח בהתאמה מדויקת בלבד. כך מצטמצמת החשיפה של הביטוי ממאה אחוזים לעשרים אחוז ואפילו עד לחמש אחוז. וכשפחות אנשים רואים את המודעה, פחות אנשים מקליקים עליה, ופחות כסף מהתקציב מתבזבז. באותו זמן, החשיפה של בעל העסק קטנה משמעותית.
כמו כן- תוכניות “קליקים ללא הגבלה” לרוב יציעו מספר מוגבל של מילות מפתח ללקוח (עד עשרה ביטויים), בעוד אצל ספקי שירות אחרים אין הגבלה למספר ביטויי מפתח בקמפיין קידום ממומן. גם מהלך זה מצמצם את החשיפה.
כעת, ספק תוכנית ה”קליקים ללא הגבלה” מבקש מבעל העסק מחיר קבוע עבור הימצאות יום ולילה בכל הביטויים בקמפיין במיקומים ראשונים. בעל העסק משלם לו את הכסף, ואילו הספק מעביר לגוגל את הכסף עבור הקליקים, ומשאיר אצלו את שאר הכסף. כך יש לו אינטרס להגביל את החשיפה של הלקוח על מנת לשלם לגוגל כמה שפחות, ולהשאיר אצלו כמה שיותר מהתקציב.
עוד סימנים לזיהוי תוכניות “קליקים ללא הגבלה” או תוכניות בעיתיות:
ספק השירות דורש התחייבות תקופתית (לרוב שנתית)
ספק השירות אינו מאפשר גישה ללקוח לקמפיין הקידום הממומן
אין ללקוח שליטה על זמני הפעילות של הקמפיין, שינוי ביטויים, התאמה רחבה או מדויקת וכו’
התשלום עבור הקליקים עצמם (ולא הניהול) הינו לספק השירות עצמו ולא ישירות לגוגל.
כן. מערכת האדוורדס מאפשרת לנו לקבוע באילו ימים יפעל הקמפיין, ואף באיזה שעות בכל יום. כך לדוג’ ניתן לבדוק מהן השעות בהן לקוחות פוטנציאליים מקליקים על המודעה הכי הרבה (שאלו אותנו על בדיקה זה ואנו נסביר לכם) ולפרסם רק בשעות אלו.
לא, אין אצלנו התחייבויות תקופיות. אנו בנירוקום מאמינים ביכולת שלנו לספק ללקוח שירות אמין ואיכותי, ועל כן אנו לא מרגישים צורך לכבול אותו אלינו. הלקוחות שלנו נשארים אצלנו מתוך בחירה.
כאמור, בקידום ממומן ניתן לשלוט בתקציב הקידום, כך שהלקוח קובע כמה הוא מעוניין לשלם על מנת לקדם את האתר שלו.
עם זאת, במידה ולקוח אינו יודע כמה כסף כדאי להשקיע על קידום ממומן, ישנם מדדים אותם יכול ספק הקידום לחלוק איתו שיעזרו לו להחליט. ניתן לדוגמא לבדוק כמה חיפושים חודשיים יש למילות המפתח העיקריות שלו, מה המחיר המשוער שלהן, מה רמת התחרותיות בתעשייה, ולפי נתונים אלו למצוא תקציב שהלקוח יכול לעמוד בו, ושיאפשר את רמת החשיפה הגבוהה ביותר.
גוגל חשבו על הנושא רבות והגדירו אותו כ-click fraud- ובעברית קליקים לא חוקיים, ויצרו מסננת קליקים יעילה ואפקטיבית אשר מזהה לפי עשרות פרמטרים אם הגולש מנסה לפגוע על ידי לחיצה חוזרת ונשנית על המודעה. גוגל מזהה באופן כמעט מוחלט את הקליקים הלא חוקיים (לפרטים על הפרמטרים צרו קשר טלפוני, משום שהמידע רגיש עבור מפרסמים) ואינו מחייב את הלקוח עליהם. במערכת האדוורס ניתן לקבל בכל רגע דו”ח קליקים לא חוקיים שנתפסו במערכת גוגל.
שורה תחתונה – אתה לא משלם על קליקים לא חוקיים! ועדיין תוכל לראותם במערכת, ולגלות כמה נחמדים המתחרים בתעשייה שלך… אני עד לכך שיש תעשיות מכובדות שאין בהם קליקים לא חוקיים. ולמי שחושב להקליק על מתחרים – אזהרה! גוגל אוספת מידע על גולשים שכאלה ומזהה אותך…
קידום אורגני
כאשר מחפשים משהו בגוגל, עולה רשימה של תוצאות אשר בראשה ישנן תוצאות מסומנות כמודעות, וגם מצד המסך ישנן תוצאות של מודעות.
כל התוצאות שאינן מודעות, הן התוצאות האורגניות. אורגני מתייחס באופן מסורתי לתוצאות אמיתיות, מקוריות, שלא שילמו עליהן מחיר למישהו, אלא הן ממוקמות במיקום שלהן לפי האיכות והרלוונטיות שלהן.
שמונים אחוז מגולשי הרשת יעדיפו ללחוץ על התוצאות האורגניות מאשר על התוצאות הממומנות.
בפועל, בעלי האתרים משלמים גם עבור התוצאות האורגניות בעמוד הראשון (ולעיתים אף בעמודים לאחריו). אך במקום לשלם לגוגל, משלמים לספק הקידום האורגני בכדי שיקדם את האתר לפי הפרמטרים המשתנים של גוגל. ברוב התעשיות, על מנת להופיע בתוצאות ראשונות באורגני נדרש קידום מסיבי רציני בשל התחרותיות הרבה על מיקומים אלו.
קידום כובע שחור מתייחס לצורת קידום אסורה ובלתי חוקית מבחינת גוגל. צורת פרסום זו מצליחה באמצעות תחבולות שונות ליצור קידום מאוד אגרסיבי שגוגל לא מסוגלת לקלוט. בדרך זו האתר המקודם מצליח להגיע למיקומים עליונים בצורה מהירה מאוד. המטרה של מקדמים בשיטה זו היא לרמות את האלגוריתם של גוגל על ידי זיהוי פרמטרים שהאלגוריתם של גוגל מודד.
למשל בעבר הרחוק, שיטת קידום שחור נפוצה ויעילה הייתה למלא את כל רקע האתר בביטוי אותו רוצים לקדם (לדוגמא, בביטוי “מסיבת בת מצווה”) בצבע הרקע של האתר, כך שהסורק של גוגל לא יראה שהמילה נמצאת שם שוב ושוב בריכוז גבוה, אך יחשוב שהאתר מאוד רלוונטי לנושא כיוון שהמילה מופיעה בו הרבה פעמים.
החיסרון של קידום שכזה הוא שגוגל עובדת רבות על איתור קידום שחור, ועל שכלול הפרמטרים שלה לקידום, כך שבסופו של דבר היא תמיד מוצאת את האתרים המקודמים בצורה לא חוקית. כעונש, היא שולחת אותם לעמודים האחרונים של התוצאות, ולא מאפשרת להם להתקדם. כך שקידום שכזה מעבר להיותו אסור, בסופו של דבר אינו משתלם, ואפילו אם הוא מראה תוצאות מזהירות בהתחלה.
לא, בנירוקום אין התחייבויות תקופיות. אנו מאמינים ביכולתינו לספק ללקוח שירות אמין ואיכותי, ולכן אנו לא מרגישים צורך לחייב את הלקוח אלינו. כל לקוחות נירוקום נשארים מתוך בחירה.
בהחלט. אחד העקרונות בהם נירוקום דבקה הוא עקרון השקיפות. לעיתים ספקי שירות אינם חושפים ללקוח כיצד הם מקדמים את האתר שלו. עובדה זו יכולה להיות בעייתית שכן זה מאפשר לספקי השירות לספק פחות עבודה ללקוח, מבלי שהוא ידע זאת (ובמקרים קיצוניים אף להשתמש בשיטת קידום “כובע שחור”)
בקידום אורגני, לדוגמא, ישנם ביטויים שנוטים להתקדם לעמודים ראשונים באופן טבעי. לרוב אלו יהיו ביטויי “זנב ארוך”- ביטויים ארוכים ומפורטים עם זנב ארוך, כמו לדוגמא “גן ילדים ברמת גן” (במקום רק גן ילדים). בביטויים אלו יש פחות תחרותיות, ולכן הם עשויים להתקדם מעצמם. במידה והאתר מאוד איכותי, הם יתקדמו אף ביתר קלות.
ספקי שירות שלא מספקים שקיפות יכולים לקדם גם ביטויים כאלה, ובלי להשקיע עליהם טיפה של כסף לגרום ללקוח להאמין שהם עצמם קידמו ביטויים אלו למרות שבפועל הם התקדמו מכוח עצמם.
נירוקום מספקת ללקוחותיה בסוף כל חודש דו”ח מפורט ובו כל העבודה שנעשתה על הביטויים המקודמים באותו חודש- התכנים שנכתבו, היכן הם פורסמו, עבודת הקישורים וכו’. כמו כן- אנו שולחים ללקוחותינו את המאמרים שנכתבו עבורם לפני שהם מפורסמים על מנת שהלקוחות יוכלו לעבור עליהם ולדעת שהם עולים לאוויר בלב שקט.
קידום אורגני איכותי נמדד באיכות הקישורים ובאיכות התוכן שספק השירות מעניק.
כאמור, אנו בנירוקום מספקים דו”ח חודשי ובו מפורטים המיקומים של כל מילות המפתח המקודמות. אך במידה ובעל העסק רוצה לבדוק מה המיקומים שלו בעצמו (או בשאר ימי החודש)- הדרך הנכונה לעשות זאת היא דרך כלי תצוגה מקדימה. כלי זה זמין רק לבעלי קמפיין גוגל אדוורדס, שכן זהו כלי של גוגל אדוורדס.
החשיבות בשימוש בכלי זה היא שכבעלי עסקים אנו נוטים לחפש את עצמנו ואת הביטויים אותם אנו מקדמים שוב ושוב. כאשר גוגל מזהה כי מאותו מחשב (או אותה כתובת IP) מתבצעים חיפושים דומים וחוזרים, היא משנה את התוצאות הממומנות והאורגניות על מנת להגן על בעלי העסק. כמו כן, אנשים שונים רואים תוצאות שונות שכן הן מותאמות אישית לכל אדם לפי היסטוריית הגלישה שלו ותחומי העניין שלו.
דרך כלי תצוגה מקדימה אנו יכולים לראות את התוצאות “האמיתיות”, ולדעת היכן אנו ממוקמים.
חשוב לציין כי אם בדקנו את המיקום שלנו היום, אין התחייבות שגם מחר המיקום יהיה זהה. זאת כיוון שגוגל סורקים את כל האתרים ברשת בתדירות גבוהה יותר ויותר, ולכן המיקומים יכולים להשתנות מיום ליום, משבוע לשבוע וכו’.
*דרך נוספת לבדוק מיקומים היא דרך סמרטפונים בחיבור G3 (ולא WIFI שמייצג IP של המחשב בבית).
קידום ממומן מול קידום אורגני
קידום אורגני שונה בתכליתו מקידום ממומן, קידום אורגני הוא השקעה לטווח הארוך (3-6 חודשים מינימום בתעשיות עם מתחרים סבירים). זה יכול להפוך למשתלם וברב שנתי – למאוד משתלם.
חשוב להבין שבקידום ממומן התוצאות מידיות. אפשר להופיע ראשון מעל כל המתחרים האורגניים והממומנים (מקום 1) לשלם פר קליק לפי התקציב יומי שנקבע (לאחר מכן המודעה מפסיקה להופיע) ולהופיע במיקום זה עם עשרות אם לא מאות ביטויים גם יחד! השקעה עם החזר מיידי.
בקידום אורגני הכל הפוך – אנו רוצים להגיע למקומות ראשונים באורגני ולקצור מה-80% כניסות (ביחס לממומן) שהאורגני מקבל באופן קבוע ברוב התעשיות, ועדיין לא לשלם על כל קליק! נשמע אידיאלי אך זה תהליך מורכב.
בוחרים ביטויים בודדים (לרוב לא יותר מ-5-10), משלמים תשלום יקר עבור שירות קידום אורגני חודשי, והתוצאות מגיעות לרוב רק אחרי כמה חודשים (בתעשיות ללא תחרות גם תוך חודש חודשיים).
צריך להסתכל על התמונה הגדולה, כי במיקרו של השנה הראשונה- קידום אורגני לרוב עולה יקר ולא מראה החזרים מספר חודשים, וכשיש מתחרים מקודמים חזק בתעשייה- הדרך לעמוד הראשון היא ארוכה עד כדי כך שלרוב אי אפשר לתת הערכה מדויקת מתי הקידום המקצועי ישיג תוצאות של עמוד תוצאות ראשון. זאת כיוון שבמידה והאתרים המתחרים המקודמים בביטויים הנבחרים לקידום ממשיכים להיות מקודמים, זאת משימה קשה לעקוף אותם גם אם הקידום לאתר נעשה במצוינות מקצועית מוחלטת. זה כמו להתחיל מירוץ כשיש לך מתחרים שעוקפים אותך בשני סיבובים ולא מאטים. כדי שזה יהיה אפשרי, זה כנראה ייקח זמן רב ותלוי מאוד גם במהירות המתחרים.
אך את המתחרים שלא משקיעים בקידום משלהם (אתרים חדשים/אתרים שלא מקודמים אורגנית באופן מקצועי) אין בעיה לעקוף כבר בחצי שנה הראשונה, ולפעמים אף מוקדם יותר.
הדרך האידיאלית לעקוף מתחרים שמקודמים אורגנית היא לבחור בספק שירות שמתעדכן באופן תמידי בשינויי גוגל. ספק שאינו עושה זאת, יתקשה לקדם את האתרים לאורך זמן שכן האלגוריתם של גוגל משתנה כל כמה חודשים ונותן עדיפות לפרמטרים שונים כל פעם. ספק שירות אשר מתעדכן בשינויי גוגל תמיד יעקוף בסופו של דבר את המתחרים הלא מעודכנים.
אם עד היום חשבתם שהתוצאות הממומנות מופיעות למעלה כי משלמים עליהם
והתוצאות האורגניות הראשונות הם הרלוונטיות ביותר, האמת היא שבכל תעשייה שיווקית – רובן של התוצאות הראשונות באורגני שילמו אלפי שקלים במשך חודשים כדי להשיג את המיקום הזה.
כל העמוד הראשון של גוגל הוא למעשה ממומן בדרך זו או אחרת והצגת התוצאות נקבעת יותר לפי מי קידם נכון מאשר איזה אתר הוא הרלוונטי ביותר. עם זאת חשוב לציין שקידום נכון הוא בין השאר היכולת ליצור את האתר הרלוונטי ביותר. וערך הרלוונטיות ממשיך לעלות ולעלות.
כאמור, קידום אורגני כרוך בעלויות גבוהות וביכולת להתאזר בסבלנות. עם זאת, ישנה חשיבות גבוהה מאוד לרשימה האורגנית. כ80% מהגולשים בגוגל יבחרו בתוצאות האורגניות, ורק כ20% יבחרו בתוצאות הממומנות. כך שההשקעה הכספית היא לטווח ארוך, ולקהל רחב יותר. כמו כן- חשוב לזכור שבקידום הממומן גם מושקעים לעיתים מאות עד אלפי שקלים בחודש בשל התשלום על הקליקים לגוגל.
מומלץ לכל עסק להתייעץ עם ספקי שירות קידום אינטרנטי כדי לברר איזה סוג קידום יותר מתאים לו לפי הצרכים שלו, התקציב שלו, האתר שלו, ועוד פרמטרים שונים.
וורדפרס
…….